Dyskusyjny Klub Filmowy: Wielebny W.

6 lutego zapraszamy przed ogromny ekran na Sali Kameralnej. W DKF 13 tradycyjnie film i rozmowa. Tym razem dotkniemy tematu buddyzmu, który uchodzi za najbardziej pokojową religię świata, ale ma takich przedstawicieli jak Wielebny Wirahu, który od lat nawołuje do nienawiści i podżega do czystek etnicznych.

Środa, 6.02.2019, godz. 18.00 
Sala Kameralna, ul. Jana Pawła II 5

karnet na wszystkie 6 filmów: 54 zł KUP TERAZ >> lub w kasie SOK
bilet na pojedynczy film: 12 zł KUP TERAZ >> lub w kasie SOK

Wielebny W.
reż. Barbet Schroeder | 2016 | Francja, Szwajcaria | 100 minut

Najlepszy film o prawach człowieka 15. Festiwalu Filmowego Millenium Docs Against Gravity 2018. Ostatnia część tzw. filmowej trylogii zła Barbeta Schroedera, rozpoczętej w 1974 roku filmem o generale Idi Aminie Dadzie („Idi Amin – autoportret”), a kontynuowanej w 2017 roku portretem kontrowersyjnego prawnika Jacquesa Vergèsa („Adwokat terroru”). 

Opis festiwalowy (za Filmweb.pl):

Buddyzm u podstaw opiera się na niestosowaniu przemocy, pokoju, miłości i zrozumieniu. Najbardziej pokojowa religia świata ma jednak nawołujących do nietolerancji kaznodziejów nienawiści. Wpływowa postać i szanowany mnich z Birmy, znany jako Wielebny Wirathu od lat rozpowszechnia antymuzułmańską retorykę nienawiści i podżega do etnicznych czystek. W publicznych przemowach, kazaniach, nagraniach na DVD i wypowiedziach w mediach społecznościowych głosi antyislamskie przesłanie, utrzymując, że stanowiący zaledwie 4% ludności Birmy muzułmanie zagrażają bezpieczeństwu kraju i że istnieje ryzyko jego wrogiego przejęcia. Porównuje ich do zwierząt i apeluje, by zostali wykluczeni społecznie, ekonomicznie i politycznie.

Ekstremistyczne stwierdzenia Wirathu zebrały krwawe żniwo, wywołując śmiertelne zamieszki, w tym pobicia i podpalenie muzułmańskich meczetów, sklepów i domów. Postrzegane jako czyste nawoływanie do ludobójstwa spotykają się z bierną reakcją rządzącej krajem junty wojskowej. Film, nakręcony jeszcze przed największą eskalacją aktów ludobójstwa na birmańskich muzułmanach Rohingya w 2017 roku, jest ostatnią częścią tzw. filmowej trylogii zła Barbeta Schroedera, rozpoczętej w 1974 roku filmem o generale Idi Aminie Dadzie (“Idi Amin – autoportret”), a kontynuowanej w 2017 roku portretem kontrowersyjnego prawnika Jacquesa Vergèsa (“Adwokat terroru”). Podobnie jak w poprzednich filmach, reżyser skupia się na pokazaniu głównego bohatera. Obserwujemy zadowolonego z siebie, żądnego władzy religijnego dyktatora głoszącego oparte na islamofobii nacjonalistyczne hasła i nauczającego w tym duchu tłumy zwolenników, w tym mnichów.

Tło historyczne stanowią bogate materiały archiwalne, a filmy z telefonów komórkowych i materiały z mediów społecznościowych ukazują okrutne efekty retoryki Wirathu. W erze Donalda Trumpa (którego Wirathu jest fanem), Farage’a i Le Pen, film w doskonały sposób ukazuje również mechanizmy powstawania i funkcjonowania nacjonalizmów.


6.03.2019 | Beuys. Sztuka to rewolucja 
reż. Andres Veiel | 2017 | Niemcy | 107 minut 

Prezentowany w konkursie głównym na Berlinale w 2017 roku wnikliwy portret Josepha Beuysa, charyzmatycznego niemieckiego artysty, który twierdził, że każdy z nas jest artystą w życiu, każdy może tworzyć sztukę i wpływać na nią oraz otaczający go świat. 


3.04.2019 | Łagodna
reż. Siergiej Łoźnica | 2017 | Francja, Holandia, Niemcy, Rosja | 143 minut

Poruszające studium putinowskiej krainy autorytaryzmu. Inspirowany nowelą Dostojewskiego niepokorny, pełen przenośni film o zbrodni bez kary pokazuje współczesną Rosję jako kafkowskie piekło zaplanowanego chaosu, który pochłania niewinnych, zwykłych ludzi. 


8.05.2019 | Uczciwy człowiek
reż. Mohammad Rasoulof | 2017 | Iran | 117 minut 

Nakręcony potajemnie, w niemal konspiracyjnych warunkach film pokazuje zderzenie jednostki z bezosobową machiną autorytarnego państwa ingerującą w najbardziej prywatne zakamarki egzystencji. Laureat głównej nagrody w sekcji Un Certain Regard na festiwalu Cannes IFF 2017. 


5.06.2019 | W czterech ścianach życia
reż. Philippe Van Leeuw | 2017 | Belgia, Francja, Liban | 85 minut 

Sensacja 67. MFF w Berlinie i zdobywca nagrody publiczności w sekcji Panorama. Ten kameralny dramat to ważny i potrzebny film o wojnie domowej w Syrii, wymieniany jednym tchem z głośnym dokumentem „Ostatni w Aleppo”, który pokazywaliśmy w DKF 13 2018 roku. 

Kategoria: Archiwum