Naucz się śpiewu tradycyjnego z ANCYJASEM

Pracownia śpiewu tradycyjnego oraz zespół ANCYJAS zapraszają kobiety na naukę śpiewu tradycyjnego.

_DSC4378 śpiew tradycyjny

W programie zajęć:
– gimnastyka oddechowa według metody Anny Strielnikowej w pracy nad emisją głosu,
– ćwiczenia przestrzenne, zawołania,
– ćwiczenia dykcyjne,
– nauka starodawnych pieśni polskich, rosyjskich, cygańskich, litewskich
– elementy improwizacji muzycznej,
– relaksacja dźwiękiem

***

Tradycyjny śpiew ludowy bywa nazywany „białym”, „etnicznym”, „archaicznym”, „śpiewokrzykiem” itd. Tak naprawdę chodzi o to, żeby śpiewać tak, jak kiedyś, a czasem jeszcze wciąż, śpiewano na wsi: pełnym głosem, z charakterystyczną manierą wykonawczą, bez towarzyszenia instrumentów muzycznych. Śpiewu ludowego nie uczy się w szkołach, więc przygotowanie muzyczne nie jest wymagane. Ucząc się tradycyjnych technik wokalnych charakterystycznych dla tych pieśni, poznacie style zależne od miejsca ich pochodzenia, gwarę i jej ozdobniki. Interpretując symbolikę ludowych tekstów odkryjecie ich funkcje i znaczenie, jakie miały dla kultury społeczeństw wiejskich.

„Wielu ludzi nie umie dziś użyć swojego głosu. Mamy ściśnięte gardła i zablokowaną przeponę. Takie cielesne zamknięcie odzwierciedla blokady w naszej duszy. Wielu z nas boi się usłyszeć własny głos, bo może będzie się za bardzo różnił od tego, co uważamy za stosowne, modne, odpowiednie . Śpiewokrzyk, który wychodzi z głębi, uwalnia nas. Dzięki śpiewokrzykowi wyrażamy to, co głęboko ukryte: pragnienia, uczucia, cierpienie, tęsknotę, ale też uwalniamy swoją moc. To jest też coś, co pozwala sięgnąć do źródeł, do miejsca, z którego wszyscy wychodzimy, do korzeni naszej kultury. Można studiować historię i obyczaje, ale dopiero dzięki śpiewokrzykowi ją poczujemy”. Anna Ławniczak

Warsztaty głosowe śpiewu tradycyjnego zwanego „białym głosem” oparte zostały o autorski program zajęć. Spotkaniom towarzyszy warsztat głosu, dykcji, ćwiczeń oddechowych, artykulacyjnych opartych na uruchomieniu przepony i pełnego mocnego głosu. Głowna zasadą „śpiewo-krzyku” jest rozluźnienie strun głosowych i krtani, jak przy codziennym mówieniu. Celem jest odnalezienie ważnego tembru głosu. Wszystkie ćwiczenia i metody pracy są dostosowane do poziomu umiejętności grupy, każdy z uczestników będzie miał szanse zaśpiewać sam, co pozwoli na możliwość pracy grupowej i indywidualnej.

pracownia_spiewu_tradycyjnego_2016_nabor.indd

Kategoria: Archiwum