Teatr Polska | Kobieta z Wydm

13 listopada zobaczymy ostatni w tym roku spektakl w Suwałkach w ramach projektu TEATR POLSKA. Spektakl “Kobieta z Wydm” w reżyserii Adama Walnego to widowisko teatru przedmiotu wykorzystujące rzeźby kinetyczne, figury witrażowe i elementy teatru cieni przedmiotów inspirowane powieścią wybitnego pisarza Abe Kobo. Dwie historie prowadzone polifonicznie, które łączy wspólny temat – kuszenie.

13.11.2022, godzina 18.00
Sala im. A. Wajdy, ul. Jana Pawła II 5

Bilety: 20 zł KUP TERAZ >> lub w kasie SOK
Z  Suwalską Kartą Mieszkańca >> zniżki do 50%

Spektakl “Kobieta z Wydm” to widowisko teatru przedmiotu wykorzystujące rzeźby kinetyczne (grawitacyjne), figury witrażowe i elementy teatru cieni przedmiotów inspirowane powieścią wybitnego pisarza Abe Kobo. Dwie historie prowadzone polifonicznie, które łączy wspólny temat – kuszenie. Pokusa pojawia jako konsekwencja ucieczki nazwanej poszukiwaniem. Pojawia się w miejscu ustronnym, pustynnym. To pokusa władzy, pokusa życia wiecznego i pokusa mocy. Pierwsza historia to opowieść artysty, który usprawiedliwia swe istnienie tworzonym dziełem sztuki. Druga historia to rzecz o naukowcu, który pragnąc dostać się na karty encyklopedii, wyrusza na poszukiwanie nieznanego gatunku owada. I tym warunkuje sens swego istnienia. Obaj doświadczają niemocy, kruchości i niewoli. Obaj ulegają pokusie, mając świadomość, że pokusie nie uległ tylko Jeden Taki, co na krzyżu skończył. Ale to inna historia.

czas trwania: 50 min

grupa wiekowa: młodzież i dorośli

scenografia: Piotr Bożyk, Adam Walny

choreografia: Adam Walny

muzyka: Chia Hua Chang

dramaturgia: Adam Walny

Światło – Mariusz Cholajda

Witraże – Adam Walny

Występują – Adam Walny, Mariusz Cholajda


Adam Walny – absolwent Wydziału Reżyserii Teatru lalek Akademii Teatralnej w Warszawie, dyplomowany snycerz. Od 1995 roku prowadzi autorski teatr przedmiotu Walny-Teatr. W 2007 roku założył Instytut Teatru Przedmiotu – objazdowy zespół edukacji teatralnej.

Walny-Teatr działa od 1995 roku. W tym czasie zagrał na ponad 300 festiwalach w kraju i na świecie. Zrealizował 18 autorskich spektakli w pionierskich technikach teatru przedmiotu: marionety podwodne, pałuby, kino manualne, figury-instrumenty, nadmarionety klawiszowe, obiekty wielofunkcyjne. Teatr działa zarówno w warunkach studyjnych jak plenerowych. W instytucjach oraz niezależnie. Prowadzi działalność zarówno laboratoryjną jak edukacyjną.

 

Scherco na kilka taktów

Bo to jest teatralne scherco. Narracyjny skrót, błysk myśli, linia żartu, pogłos nostalgii. Opowieść niby ledwie tknięta a przecież obecna, wsparta znakomitym rzemiosłem. Przedstawił ją Adam Walny, artysta osobny i nieujarzmiony. Laureat wielu festiwali polskich i międzynarodowych, autentyczny kreator a jednocześnie niesforny duch i wagabunda. Twórca sceny Walny – Teatr. Realizując swoje projekty w obszarach teatru przedmiotu, inscenizator tym razem powędrował szczególną ścieżką. Tekst „Kobiety z Wydm” Abe Kobo” jest pre-tekstem, impulsem, sednem przekazu. Stanowi sieć różnorakich tropów, które kluczą wśród otwartych, metaforycznych perspektyw. Sednem jest i rytm słowa, odbija się mocnym akordem na planie obrazu. Tu rząd dusz sprawuje Walny – aktor i animator. Notabene sytuacja wyjątkowa, ponieważ w figuratywnym centrum znajdują się rzeźby autorstwa Piotra Bożyka. Ich wręcz architektoniczna precyzja, rodzaj bez mała sterylnej przejrzystości w doborze drewnianych elementów, zachwyca. Wyczuwam tu ślad fińskiego ascetyzmu oraz piórkiem rysowany kontur z japońskiej grafiki. Tajemniczy – organicznie nieoczywisty – zbieg skojarzeń i fascynująca rzeźbiarska forma. Tym literacko – plastycznym szlakiem chodzi Walny. Ożywia materię rzeźby, szanując jej kinetyczną tożsamość. Ale też wprowadza własne punkty graniczne. Wyznaczają je dwa wielkie wpół-otwarte lampiony o witrażowych ścianach. Stąd patrzą na nas masywne portrety kobiet – kobietonów. I tędy biegnie coraz bardziej osaczony przez wewnętrzne demony powieściowy bohater – Entomolog. Prowadzone taśmociągami rzeźby suną góra – dół, prawo – lewo. Kolejne ruchowe sygnały towarzyszą werbalnym taktom, kształtowanym narracjon z offu i monologiem ze sceny. Nostalgiczne barwy oddalonego głosu dopełniają ironiczno – konfidencjonalny pogłos kwestii kierowanych do widza i do postaci. Lekko – mocno, szybko – wolno. Adam Walny zawsze sytuował figury przedmiotów na horyzoncie natury w świetle rewitalizowanych, prymarnych emocji. On je błyskawicznie widzi i słyszy. Teatralny wizerunek Entomologa zyskał ton artysty nadwrażliwca, który szuka bergsonowskiego elan vital u progu złudy… Pisząc kiedyś o arkanach rzemiosła Walny podał piękny i ważny dla swoich inscenizatorskich penetracji przykład. „Figura znaleziona w środku lasu każe nam rozejrzeć się dookoła w poszukiwaniu człowieka, jej bezruch wskazuje na jego brak jak chitynowy pancerz larwy poświadcza nieobecność motyla. Figura w pustej przestrzeni zastanawia i intryguje: kto ją ulepił i w jakim celu? Skąd tu się wzięł? Kto się za nią kryje? Czy nie ufać pamięci, czy zmysłom niedowierzać, skoro osoby nie ma a jest odczuwalna?” Pora najwyższa by dotknąć rejestrów muzycznych, dziwny pojawiający się mistycyzm tajwańskich skrzypiec erhu rozprzestrzenia się nad całą sceną. Wirtuozeria gry Chia Hua Chang sprawia, że świat przedstawiony grawituje. Ekspresyjna obręcz się zaciska. Spektakl gaśnie. Adam Walny po raz pierwszy zrealizował autorski projekt bez autorskich figur. Żart rocznicowy, bo jego teatrowi strzeliło 25 – lecie. Przekorny pomysł i wysmakowane w każdym calu, teatralne scherco. Prof. Jadwiga Jakubowska - Opalińska

Organizator:

Instytut Teatru Przedmiotu jest jedyną w Polsce organizacją zrzeszającą niezależnych, profesjonalnych artystów teatru przedmiotu, organizuje im pracę podczas wydarzeń artystycznych w kraju i za granicami, organizuje festiwale, objazdy teatralne, programy edukacyjne oraz lokalne działania kulturowe. Prowadzi działania popularyzatorskie, naukowe, organizuje wystawy oraz produkuje spektakle i wydarzenia, dokumentuje i promuje autorskie oryginalne techniki teatru przedmiotu.

Projekt TEATR POLSKA jest organizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Uczestnictwo w wydarzeniu jest równoznaczne z akceptacją 

Regulaminu imprez i wydarzeń artystycznych organizowanych w Suwalskim Ośrodku Kultury

Kategoria: Archiwum