“Requiem” W.A. Mozarta w niezwykłym wykonaniu

Koncert pod patronatem Prezydenta Miasta Suwałk Czesława Renkiewicza
15.03.2015, godz. 17:00, kościół św. Apostołów Piotra i Pawła, ul. Wojska Polskiego 36

Epokowe dzieło Mozarta w wykonaniu czworga wybitnych solistów: Anny Mikołajczyk, Rafała Bartmińskiego, Czesława Gałki i Natalii Ołów, Suwalskiej Orkiestry Kameralnej i Sinfonii Viva pod batutą Tomasza Radziwonowicza oraz Chóru Akademickiego Politechniki Warszawskiej.

Wstęp wolny. Projekt dofinansowany przez Urząd Miasta Suwałk i Podlaski Urząd Marszałkowski.

Requiem W.A. Mozarta zabrzmi w wykonaniu znakomitych, cenionych solistów: Anny Mikołajczyk (sopran), Natalii Ołów (mezzosopran), Rafała Bartmińskiego (tenor) i Czesława Gałki (bas). Artystom będą towarzyszyły połączone orkiestry: Suwalska Orkiestra Kameralna i Orkiestra Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza oraz Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej przygotowany przez Dariusza Zimnickiego. Utwór zostanie zaprezentowany w ramach uroczystości “Nasza pamięć – ekumeniczna modlitwa za Suwalczan, którzy odeszli”, po nabożeństwie ekumenicznym z udziałem duchownych różnych wyznań.

Requiem d-moll KV 626 powstało w 1791 roku. To jeden z największych utworów sakralnych Mozarta, którego stworzenie owiane jest mgiełką tajemnicy i dramatu. Mozart dostał zlecenie na napisanie mszy żałobnej w lipcu 1791 roku. Anonimowo i listownie. Tajemniczego posłańca, który przekazał zamówienie, wysłał podobno Franz Graf von Walsegg-Stuppack. Hrabia chciał utworem Mozarta upamiętnić swojej młodo zmarłej żony.

Pracę nad dziełem Mozart rozpoczął w październiku, ale jednocześnie tworzył opery “Czarodziejski flet” i “Łaskawość Tytusa”, więc pisanie requiem przerwał. Wrócił do tworzenia w listopadzie, gdy miał mało czasu, bowiem 20 listopada gwałtownie zaatakowała śmiertelna, jak się okazało, choroba. Kompozytor zmarł 5 grudnia 1791 roku zostawiając utwór niedokończony.

11 godzin wcześniej Mozart miał okazję usłyszeć swój utwór podczas próby śpiewanej. Ze wspomnień przyjaciela, Benedikta Schaka, wynika, że kompozytor podczas słuchania wybuchł płaczem, jakby przeczuwał, że niedługo śmierć przyjdzie i po niego.

Mozart zostawił mszę nieukończoną. Podobno ukończył ją Franz Xaver Süssmayr (w pracach udział brać miał też Joseph Eybler), chociaż współcześni muzykolodzy nie do końca wierzą, że był on w stanie sam uzupełnić dzieło i skomponować Sanctus, Benedictus oraz Agnus Dei.

Budowa utworu:

  1. INTROITUS Requiem aeternam (Adagio)
  2.  KYRIE (Allegro – Adagio; 100 taktów) – autograf bez tempa
  3. SEQUENS Dies irae (Allegro assai; 68 taktów) – fragment / Tuba mirum (Andante; 62 takty) – fragment / Rex tremendae maiestatis (Grave; 22 takty) – fragment / Recordare (Andante; 130 taktów) – fragment / Confutatis maledictis (Andante; 40 taktów) / Lacrimosa (Larghetto; 30 taktów) – fragment; tylko 8 taktów ręką Mozarta / Amen (16 taktów) – fragment, szkic – nie wykorzystane przez Süssmayra
  4. OFFERTORIUM Domine Jesu Christe (Andante con moto; 78 taktów) – fragment / Hostias et preces tibi (Andante con moto; 89 taktów) – fragment
  5. SANCTUS Sanctus Dominus Deus (Adagio – Allegro; 38 taktów) – F. X. Süssmayr
  6. BENEDICTUS (Andante – Allegro; 76 taktów) – F. X. Süssmayr
  7. AGNUS DEI (Larghetto; 133 takty) – F. X. Süssmayr
  8. COMMUNIO Lux aeterna (Adagio – Allegro – tempo primo) – W. A. Mozart / F. X. Süssmayr

 

EKUMENIZM 1.2EKUMENIZM 1

 


ANNA MIKOŁAJCZYK – sopran

Anna Mikołajczyk

Jest absolwentką Warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, w klasie prof. Małgorzaty Marczewskiej. Wykonuje bardzo rozległy repertuar – od średniowiecznych pieśni świeckich, poprzez muzykę baroku i późniejszych epok, do współczesności włącznie, jak również muzykę późniejszych czasów, ze współczesną włącznie. Sami kompozytorzy, tacy jak Benedykt Konowalski, Paweł Łukaszewski powierzają artystce wykonanie, często prawykonanie, swoich własnych utworów.

Jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, stale współpracuje z Operą Bałtycką. Partie operowe śpiewaczki to między innymi: Micaela – Carmen G. Bizeta, Tatiana – Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego, Fiordiligi – Cosi fan tutte W.A. Mozarta, Donna Anna – Don Giovanni W.A. Mozarta, Contessa – Le nozze di Figaro W.A.Mozarta, Pamina – Die Zauberflöte W.A. Mozarta, Anna – The Rake’s Progress I. Strawińskiego.

Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno-kantatowej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej. Współpracuje z wybitnymi przedstawicielami tego nurtu wykonawczego, jak również z zespołami i orkiestrami specjalizującymi się w wykonywaniu tego rodzaju muzyki w Polsce i za granicami kraju. Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Brała udział w realizacji płyt. Wiele z nich nominowanych było do nagrody fonograficznej FRYDERYK, a kilka tę nagrodę otrzymało.

W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej. Dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. W 2007 roku ukazała się solowa płyta, wydana przez firmę DUX, na której śpiewaczka wraz z pianistą, Edwardem Wolaninem prezentuje pieśni Karola Szymanowskiego. Nagranie to zostało wyróżnione przez Akademię Fonograficzną dwiema nagrodami FRYDERYK 2008, w kategoriach: Album Roku Recital Wokalny, Opera, Operetka, Balet, oraz Fonograficzny Debiut Roku.

W listopadzie 2011 roku odbyła się w Paryżu prapremiera opery Elżbiety Sikory Madame Curie, w której Anna Mikołajczyk zaśpiewała partię tytułową. Przedstawienie spotkało się z wielkim entuzjazmem publiczności i krytyków a śpiewaczka wraz z kompozytorką zostały nagrodzone w plebiscycie “Gazety Wyborczej Trójmiasto” Sztormy 2011. Za rolę Marii, Anna Mikołajczyk otrzymała również nagrodę teatralną Prezydenta Miasta Gdańska. W 2013 nagrodą Orphée du Prestige Lyrique de l’Europe de l’Academie du Disque Lyrique  uhonorowano DVD Madame Curie wydane przez firmę DUX.


NATALIA OŁÓW – mezzosopran

nataliaolow

Urodzona w 1992 roku w Suwałkach. Naukę oraz przygodę z muzyką rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Suwałkach. PSM I stopnia ukończyła w klasie skrzypiec Beaty Chudeckiej, natomiast w PSM II st. na Wydziale Wokalnym uzyskała Dyplom z Wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego Marleny Borowskiej. Od października 2011 r. jest studentką Wydziału Wokalnego UMFC w Warszawie w klasie śpiewu solowego dr. hab. Jolanty Janucik.

Na początku drogi wokalnej odnosiła sukcesy jako tancerka i solistka Zespołu Pieśni i Tańca „Suwalszczyzna”, była również chórzystką i solistką Żeńskiego Chóru „Cantilena” pod dyrekcją dr Ignacego Ołowia. W 2010 roku wzięła udział w: XI Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu, / kwalifikacja do II. etapu Konkursu /, w II. Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. prof. Haliny Słonickiej w Suwałkach, w którym zdobyła Wyróżnienie  i Nagrodę Indywidualną, uczestniczyła w warsztatach wokalnych prowadzonych przez dr Annę Radziejewską w ramach Letniej Filharmonii AUKSO, w I.  Ogólnopolskim Seminarium Chopinowskim prowadzonym przez prof. Roberta Marata i prof. Jadwigę Rappé, VII. Ogólnopolskim Kursie Wokalnym prowadzonym przez prof. Jadwigę Rappé, podczas którego otrzymała Dyplom z Wyróżnieniem. Natomiast w XXIX. i XXXIII. Zimowym Kursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju (2011 oraz 2015r.) otrzymała Dyplomy Uznania. W maju 2011 r. zdobyła Nagrodę Specjalną  w XI. Międzynarodowym Konkursie Moniuszkowskim „Aria i Pieśń Wieczorna” w Białymstoku, a we wrześniu 2014 roku  I. Wyróżnienie.

Jako solistka koncertowała wraz z Suwalską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Kazimierza Dąbrowskiego, Orkiestrą Smyczkową i Symfoniczną Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 w Warszawie pod dyrekcją Marty Kluczyńskiej, z chórem Camerata Varsovia i Warszawskim Chórem Międzyuczelnianym pod dyrekcją Elżbiety Siczek. Współpracowała również z zespołem #ENSEMBLE, czy Wrocławską Orkiestrą Festiwalową im. Johanna Straussa podczas XXI edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej. W marcu 2012 wystąpiła z powodzeniem jako solistka w II prawykonaniu kompozycji ,,Amor Vincit” Miłosza Bembinowa  w Suwałkach oraz Białymstoku, pod dyrekcją Kazimierza Dąbrowskiego, zaś rok później w wykonaniu kompozycji „ResTua” Miłosza Bembinowa.

Swój debiut na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej miała w grudniu 2012 roku podczas Benefisu Bernarda Ładysza, kiedy to wystąpiła z grupą solistek Uniwersytetu Muzycznego. Już na drugim roku studiów jako solistka wzięła udział w projekcie operowym „Suor Angelica” G. Pucciniego, oraz „Weselu Figara” W.A. Mozarta, organizowanym przez UMFC. W 2014 roku ponownie wystąpiła z „Amor Vincit” M. Bembinowa, tym razem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, wraz ze studencką orkiestrą, chórem oraz Chórem Uniwersytetu Warszawskiego. W listopadzie 2014 roku wzięła udział w II edycji „Sceny Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej” z projektem „Futuropera”, a w styczniu 2015 roku wystąpiła jako Alcina w operze „Orlando Paladino” J. Haydna. Obecnie prowadzi ożywioną działalność koncertową z artystami muzycznego środowiska warszawskiego.


RAFAŁ BARTMIŃSKI – tenor

DSC_4518

Rafał Bartmiński urodził się w Lublinie. Absolwent wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Ryszarda Karczykowskiego, Helenę Łazarską i Christiana Elsnera.

Artysta stale współpracuje z większością najlepszych polskich orkiestr i filharmonii m. in.: Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Sinfonią Varsovią oraz Filharmonią Krakowską. Rafał Bartmiński współpracuje ze znakomitymi dyrygentami takimi jak: Łukasz Borowicz, Gabriel Chmura, Teodor Currentzis, Miguel Gomez-Martinez, Tomas Hanus, Mariss Jansons, Jacek Kaspszyk, Hannu Lintu, Wojciech Michniewski, Ewa Michnik, Marc Minkowski, Krzysztof Penderecki, Andrzej Straszyński, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski oraz Alberto Zedda, a także z reżyserami takimi jak: David Alden, Dmitri Tcherniakov, Mariusz Treliński, Krzysztof Warlikowski i Michał Znaniecki.

Już w trakcie pierwszego roku studiów rozpoczął intensywną działalność koncertową. Na scenie operowej zadebiutował partią Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego (Teatr Wielki – Opera Narodowa, scena kameralna 2002). Jeszcze w czasie studiów związał się z Warszawską Operą Kameralną, a od 2003 stale współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Trzy lata później rozpoczął współpracę z Operą Wrocławską. Regularnie współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową

Występował jako  Tamino w Czarodziejskim flecie, Ismaele w Nabucco Verdiego, Tamburmajor w Wozzecku Albana Berga, Boris w Katia Kabanova Janáčka, Pinkerton w Madame Butterfly Pucciniego, Stefan w Strasznym Dworze i Jontek w Halce Moniuszki, a także jako Nemorino w Napoju miłosnym Donizettiego, Pasterz w Królu Rogerze Szymanowskiego, Gabriel w Raju utraconym Pendereckiego, Stefan w Strasznym Dworze Moniuszki, Don Ottavio w Don Giovannim Mozarta. Zaśpiewał partię Fentona w Falstaffie Verdiego, Franka w Flisie Stanisława Moniuszki i zagrał tytułową rolę w Monbarze Dobrzyńskiego.


CZESŁAW GAŁKA – bas-baryton

SAMSUNG DIGITAL MOVIE

Urodził się 7 maja 1957 roku w Sosnowcu. Pochodzi z rodziny o dużych tradycjach muzycznych. Studia wokalne ukończył w 1984 roku w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w klasie prof. Stanisławy Marciniak – Gowarzewskiej. Będąc studentem brał udział w kursach muzyki operowej w Weimarze w klasie Pawła Lisicjana, muzyki oratoryjnej w Bayreuth w klasie Pekka Saalomy oraz w Festiwalu „Feste Medicee” we Florencji.

Jest laureatem pierwszej nagrody w Konkursie im. J. Kiepury w Krynicy 83’, II miejsca w Konkursie Operowym im. A. Didura w Bytomiu 84’ (nagroda za najlepiej wykonaną pieśń polską – aria Stolnika z op. „Halka”, nagroda specjalna Wojewody Katowickiego i nagroda specjalna Prezydenta Miasta Bytomia, III miejsca w Konkursie Wokalnym w S’ Hertogenbosh 85’ (Holandia). W roku 1983 został przyjęty w poczet solistów Opery Śląskiej w Bytomiu, a od 1985 roku jest nieprzerwanie solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Został uhonorowany dwiema Złotymi Płytami za nagranie albumu z kolędami „O Gwiazdo Betlejemska” oraz za spektakl „ Halki” St. Moniuszki zrealizowany w Teatrze Wielkim w Warszawie. Jest posiadaczem nagrody artystycznej Miasta Sosnowca za wybitne osiągnięcia w dziedzinie wokalistyki operowej i koncertowej. W 2014 roku został odznaczony przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Medalem Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS .

Ma w swoim dorobku wiele partii basowych w operach polskich, rosyjskich, włoskich i francuskich: m. in. St. Moniuszki (Zbigniew- „Straszny Dwór”, Stolnik- „Halka”, Serwacy- „Verbum nobile”, Szóstak- „Flis”, Podczaszyc-„Hrabina”), G.Verdiego(Banco-„Makbet”, Doktor i Markiz- „Traviata G. Pucciniego (Colline -„Cyganeria”), W. A. Mozarta (Przemawiający- „Czarodziejski flet”,  Antonio i Bartolo- „Wesele Figara”), P. Czajkowskiego (Gremin -„Eugeniusz Oniegin”), M. Musorgskiego (Pimen -„Borys Godunow”). Występował również w operach współczesnych kompozytorów polskich, m.in. K. Pendereckiego –„Czarna maska”,„Raj utracony”, „Król Ubu”;  E. Bogusławskiego – „Sonata Belzebuba”, Z. Rudzińskiego – „Manekiny”.

Na estradach filharmonicznych śpiewał największe oratoria, m.in.J. S.Bacha „Pasja wg. Św. Jana”, „Pasja wg. Św. Mateusza”, „Wielka Msza h-moll”, „Magnificat”, „Weinachts Oratorium”, G.F. Haendla „Mesjasz”, „Dettinger Te Deum”m J. Haydna „Stworzenie Świata”, „Msza Cecyliańska”, „Msza Terezjańska”, L. van Beethovena „IX Symfonia”.

Gościł w wielu salach operowych i filharmonicznych Europy i świata. Występował pod batutami wielu znakomitych dyrygentów, m.in. Antoniego Wita, Kazimierza Korda, Jerzego Katlewicza, Stefana Stuligrosza, Jacka Kaspszyka, Tadeusza Strugały, Marka Pijarowskiego, Karola Stryji, Łukasza Borowicza, Mirosława J. Błaszczyka.  Stale współpracuje z orkiestrą „ Polish Camerata” pod kierownictwem i batutą Marka Głowackiego.


 TOMASZ RADZIWONOWICZ

TRadziwonowicz_1

Skrzypek, solista, kameralista, aranżer i kompozytor, dyrygent, założyciel kwintetu smyczkowego „I Solisti di Varsavia” i orkiestry „Sinfonia  Viva”. W  roku 1978 ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie pod kierunkiem prof. Ireny Dubiskiej. W latach 1981-82 był solistą i II koncertmistrzem  Orquesta Filarmonica de Gran Canaria w Las Palmas. W roku 1990 założył kwintet  „I Solisti di Varsavia”, z którym koncertuje w kraju i za granicą  (Francja, Niemcy, Kanada, Rosja, Cypr, Holandia, Wielka Brytania) oraz nagrywa dla Radia i Telewizji. Z zespołem tym nagrał 7 płyt CD (m.in. z  Karolem Radziwonowiczem komplet dzieł Fryderyka Chopina na fortepian i orkiestrę w opracowaniu na kwintet smyczkowy). W 1998 r. założył  orkiestrę Sinfonia Viva, której dyrektorem naczelnym i artystycznym jest do dnia dzisiejszego.Tomasz Radziwonowicz prowadzi kursy orkiestrowe,  zajmuje się również działalnością pedagogiczną. Jest zapraszany również jako gościnny dyrygent (Elbląska Orkiestra Kameralna, Filharmonia  Sudecka, Filharmonia Świętokrzyska, Filharmonia Lubelska, Capella Bydgostiensis i inne. Tomasz Radziwonowicz jest autorem wielu opracowań  muzyki popularnej, kolęd i standardów jazzowych. Do ostatnich jego kompozycji należą m. in. Koncert wiolonczelowy (zarejestrowany na płycie  „Polska muzyka  kameralna”), utwory kameralne, 3 pieśni do słów Karola Wojtyły, Antyfona na  sopran chór mieszany i 10 instrumentów  smyczkowych, Missa notturna.


 ORKIESTRA SINFONIA VIVA 

Sinfonia Viva

Orkiestra powstała w 1998 roku z inicjatywy Tomasza Radziwonowicza. Tworzą ją utalentowani muzycy — absolwenci i studenci Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Sinfonia Viva współpracuje ze znakomitymi artystami i ma już w swoim dorobku kilkadziesiąt płyt CD – (Muzyka i Ekran, Henryk Miśkiewicz Uniesienie, Andrzej Smolik 3 i 4, Anna Marii Jopek ID, Maryla Rodowicz Jest Cudnie i 50, Krzysztof Herdzin Looking for Balance). W 2011 roku płyty nagrane przez Sinfonie Vivę z muzyką Waldemara Kazaneckiego oraz Krzysztofa Komedy otrzymały status Złotej Płyty. Natomiast album zatytułowany Najpiękniejsze polskie piosenki o miłości otrzymał status Platynowej Płyty.

Do ciekawych dokonań orkiestry należy również miesięczne tournée po Europie — Yesmusic wraz z grupą Yes, gdzie także w zwiększonym składzie i pod nazwą Classic Entertainment Orchestra promowała płytę zespołu Yes Magnification. Sinfonia Viva w swoim repertuarze nie tylko arcydzieła muzyki poważnej, ale również muzykę lżejszą — opracowania wielu utworów filmowych, standardów jazzowych i kolęd. Orkiestra cieszy się uznaniem krytyki i jest zapraszana na koncerty w całym kraju i za granicą.

W lutym 2010 roku amerykański wahadłowiec Endeavour zabrał w kosmos płytę z muzyką Fryderyka Chopina w wykonaniu Karola Radziwonowicza i Orkiestry Sinfonia Viva, przyłączając się tym samym do światowych obchodów 200. rocznicy urodzin wielkiego kompozytora. W 2012 roku ukazał się album Grégoire Mareta, gdzie wśród zaproszonych do współpracy artystów: Mark Kibble, Alvin Chea, Cassandra Wilson, Raul Midon, Tools Thielemans, Marcus Miller, występuje również Orkiestra Sinfonia Viva.

Sinfonia Viva 1 Sinfonia Viva 2

To mimo młodego wieku doświadczeni ,świetni muzycy  z niespotykanym entuzjazmem. Wirtuozi umiejący pracować razem, podejmujący się nawet karkołomnych wyzwań. Również wyglądają całkiem, całkiem… KRZESIMIR DĘBSKI (kompozytor, dyrygent, skrzypek jazzowy, aranżer, producent muzyczny)

Zwykle do tego żeby pracowało się dobrze potrzebne są trzy rzeczy: pełen profesjonalizm, elastyczność i miły międzyludzki klimat, taka właśnie jest orkiestra Sinfonia Viva, świetnie się z nimi pracuje. SMOLIK (kompozytor, producent muzyczny, multiinstrumentalista)


SUWALSKA ORKIESTRA KAMERALNA

camerata

Suwalska Orkiestra Kameralna powstała w lipcu 2007 r. z inicjatywy Prezydenta Suwałk Józefa Gajewskiego. Jej pierwszym dyrygentem był Grzegorz Bogdan. Od sierpnia 2008 r. jej dyrektorem artystycznym jest Kazimierz Dąbrowski, utytułowany absolwent Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie. Orkiestra regularnie koncertuje w kraju oraz za granicą uczestnicząc również w koncertach muzyki rozrywkowej (m. in. z Alicją Majewską, Włodzimierzem Korczem, Marcinem Wyrostkiem, Sławkiem Wierzcholskim i zespołem „Nocna Zmiana Bluesa” oraz z zespołem „Zimne Dranie”). Do jednego z najważniejszych wydarzeń należał występ orkiestry w Teatrze Wielkim w Warszawie oraz uczestnictwo w II prawykonaniu „Amor Vincit” Miłosza Bembinowa w 2012 r. w Suwałkach.

IMG_7456 - Suwalska Orkiestra Kamerlana IMG_7615 - Suwalska Orkiestra Kamerlana

Orkiestra może się poszczycić współpracą z takimi solistami jak: Radosław Sobczak, Darius Mažintas, Tomasz Strahl. Kevin Kenner, Krzysztof Trzaskowski, Maciej Frąckiewicz, Magdalena Bojanowicz, Sylwester Sobola, Maria Machowska, Beata Wardak, Leszek Świdziński, Andrzej Olewiński, Rafał Grząka, Rafał Dudzik, Jakub Grabe – Zaremba, Jan Roszkowski, Adam Roszkowki, Magdalena Idzik, Sandra Kopijkowska, Robert Cieśla, Ryszard Cieśla, Joanna Krasuska – Motulewicz, Marlena Borowska, Justyna Samborska, Maciej Bogumił Nerkowski, Grzegorz Mackiewicz, Piotr Kopietz. Muzycy współpracują z Chórem WSAP w Białymstoku, Chórem Miasta Białegostoku i z uznanym suwalskim chórem „Cantilena”.

How To Dress Stylish On A Budget
youporn Neither of them deserve to go homeBoost your fashion statement with online shopping
porno The Gap hath made it so1 Shampoo for Frizzy Hair
xvideos they will be more confident in your servicesKenosha Municipal Golf Course Hotels
cartoon porn extremely cute papers to the preHow to Choose a Special Doll
youporn Louisiana Paper Corporation NYSE5 Steps to a Sexy Smokey Eye Look
youporn confidence and self respectMetrosexual a fashionably stylish well groomed man
you porn 7 gucci addison obvious baby backpackHow to Identify Authentic Dooney Bourke Handbags
quick weight loss how to wear secured bluejeans

Kategoria: Archiwum